implant

Blog

Ustaların İzinden.... İHAP HULUSİ GÖREY



Görey, Türk grafik sanatının kurucusu ve İllüstrasyon sanatının Türkiye'deki ilk uygulayıcısı olup reklamcılığın ilk büyük isimlerindendir. En çok bilinen işleri Türk markaları için yaptığı tasarımlardır. Birçok devlet kurumunun kurumsal kimliğini oluşturmuş ve bunları yaparken aslında yeni kurulmuş Türkiye Cumhuriyeti'nin görsel kimliğinin oluşturulmasında katkı sağlamıştır.

Grafik tasarımı adına yaptığı ilk çalışmalardan birisi

 
Grafik tasarımı adına yaptığı ilk çalışmalardan birisi

28 Kasım 1898'de Mısır'ın Kahire şehrinde doğan İhap Hulusi, Mısır'ın ünlü bir mimar ve müteahhiti olan Ahmet Hulusi'nin oğludur. Kemahlı bir asker olan dedesinin Hıdıv maiyetinde görev yapması nedeniyle Mısır'a gelmiş bulunan aile, I. Dünya Savaşı'nda Kahire İngiliz işgaline uğrayınca İstanbul'a döndü.

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

İhap Hulusi, ilk ve orta tahsilini Kahire'deki İngiliz okullarında yapmıştı. 1917'deAlmanya'da yaşayan bir ressamdan postayla resim dersleri aldı, 1920 yılında resim eğitimi görmek üzere Almanya'ya gitti. 1923'te düzenlenen Galatasaray Sergisi'ne Almanya'da yaptığı çalışmalarıyla katıldı.

Akbaba Dergisi 1931

 
Akbaba Dergisi 1931

Arapça, Almanca, İngilizce ve Fransızca bilmesi nedeniyle babası tarafından Dışişleri Bakanlığı'na girmesi istendi, kısa bir süre Dışişleri Bakanlığı'nda çalıştıysa da sonunda memuriyeti reddetti ve hayatını resim yaparak kazanmakta ısrar etti. Kendini tanıtmak için önde zamanın en gözde dergisi olan Akbaba dergisinde Münif Fehim ve Ramiz Gökçe'yle birlikte karikatürist olarak çalıştı.

Yıllarca ilkokul birinci sınıflarında okutulan ALFABE'nin kapağını Atatürk'ün siparişi üzerine 1932 yılında tasarladı

 
Yıllarca ilkokul birinci sınıflarında okutulan ALFABE'nin kapağını Atatürk'ün siparişi üzerine 1932 yılında tasarladı

www.ntv.com.tr

Zamanla afiş çalışmalarına ağırlık veren İhap Hulusi, afişi yaparken "Buluş"un önemine değinerek "Seyredenlerin ilgisini çekmeli ve düşündürmeli" diye yorumladı. İlk afiş siparişini 1927'de aldı; bu, İzmir'den İnci Diş Macunları'nın reklam afişi idi.

İhap Hulusi, birçok gazete ilanı ve afiş siparişi almaya başlayınca 1929'da İstanbul'da ilk atölyesini kurdu. Kulüp Rakısı etiketi(1930) ve Atatürk'ün siparişi üzerine Türk alfabesinin kapağını (1932) tasarladı ve birçok özel kuruluşa çeşitli çalışmalarıyla hizmet verdi.

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

Çoğu taşbaskısı olan yüzlerce çalışma ile 50 yıllık bir dönemin endüstri, kalkınma, ticaret ve sosyal yaşamın gelişmelerini belgeledi. Yeni kurulmuş bir devletin ilk uzman tasarımcısı olarak tanındı. Cumhuriyetin 10. yılında yaptığı hizmetlerden dolayı kendisine Atatürk tarafından kol saati hediye edili. 1948'de Viyana Uluslararası Afiş Sergisi'nde 'Bursa ve İzmir' adlı afişleriyle derece aldı.

Milli Piyango bilet çalışmalarından örnekler.

 
Milli Piyango bilet çalışmalarından örnekler.

Tayyare Piyangosu (bugünkü adıyla Milli Piyango) idaresi için 45, Tekel İdaresi için 35 yıl çalışan İhap Hulusi, bu süreçte yurt dışında da adını duyurdu. Bayer'in afiş ve etiketleri, Mısır'ın Tekel İdaresi, Devlet Demir Yolları ve şehir hatlarına ait ve ilanları, ünlü İngiliz viskisi John Haigh'ın, İtalyanların Cinzano ve Fernet Branca'sının afiş ve etiketleri İhap Hulusi tarafından yapıldı.

İlk sergisini 1935’te Beyoğlu'nda açtı. Türkiye’deki ilk grafik tasarım sergisi bu şekilde açılmış oldu.

 
İlk sergisini 1935’te Beyoğlu'nda açtı. Türkiye’deki ilk grafik tasarım sergisi bu şekilde açılmış oldu.

Hat sanatını modernize ettiği çalışmalar.

 
Hat sanatını modernize ettiği çalışmalar.

Suluboya çalışmalarının yanı sıra, son yıllarında hat sanatını modernize ederek başarılı örnekler veren İhap Hulusi Görey, ömrünün son yıllarında çizim yeteneğini yitirdi, tanıtımını yaptığı hiçbir kurum tarafından sigortalanmamış olduğu için son yıllarını Şişli'deki dairesinde sefalet içinde geçirdi.

İhap Hulusi Görey anısına kendi çalışmalarını da içeren Özel Milli Piyango Bileti

 
İhap Hulusi Görey anısına kendi çalışmalarını da içeren Özel Milli Piyango Bileti

Tanıtımını yaptığı hiçbir kurum tarafından sigortalanmamış olduğu için son yıllarını Şişli'deki dairesinde sefalet içinde geçirdi. Çevresindekilere mektup yazdıysa da sanatçı onuru nedeniyle uzun süre gönderemeyen sanatçıya, Milli Piyango için yaptığı çizimlerden dolayı cüzzi bir aylık bağlandıysa da bu parayı kullanmaya ömrü yetmedi ve 27 Mart 1986'da İstanbul'da 88 yaşında yaşamını yitirdi.

Diğer çalışmalarından birkaç örnek

 
Diğer çalışmalarından birkaç örnek

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

 
Türkiye'de İllüstrasyon Sanatının İlk Uygulayıcısı İhap Hulusi Görey'in Hayatı ve Çalışmaları

Giorgio Armani

“Zarafet göze batmak değil, akılda kalmaktır.”

Giorgio Armani

 

ARMANİNİN BAŞARI ÖYKÜSÜ

69 yaşındaki moda imparatoru Giorgio Armani, 5.2 milyar dolarlık dev yaratmasının ve ‘hep tepede kalması’nın en önemli sırrının kendi koyduğu ‘on emir’ olduğunu söyledi. Armani, ‘‘Sırtımda yükle koşmadım. Kişisel kalıp, farklı oldum, başarıyı yakaladım’’ dedi.

5.2 milyar dolarlık moda imparatorluğunun patronu 69 yaşındaki Giorgio Armani, kendi koyduğu ‘on emir’ sayesinde değişken moda endüstrisinde tepede kaldıklarını söyledi. Pariste düzenlenen bir konferansta konuşan moda dünyasında ‘Yeni Tanrı’ olarak adlandırılan Giorgio Armani, ‘‘Ben kendi yöntemimle yaptım’’ başlıklı konuşmasında başarısının sırlarını katılımcılarla paylaştı.

Beklentilerin sürekli değiştiği bir endüstride Giorgio Armaninin 30 yıl önce kurduğu ve bugün bir imparatorluğa dönüşen şirketin piyasa değerinin 5.2 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor.

Şirketinin neredeyse rakipsiz bir konumda olmasından büyük bir mutluluk duyduğunu söyleyen Giorgio Armani, başarısının sırrını ‘sırtında yükle koşmayı reddetmek’le açıkladı.

YOLUM, KİŞİSEL YOL

Armani, ‘‘Ben kendi yolumla başarılı oldum. Benim yolum, mümkün olduğu kadar kişisel olmak. Çünkü herkes bir şeyler yapıyor, ama herkesin aynı şeyi yapması, onu doğru şey yapmaz. Modada gel-gitler sıklıkla değişir ve siz kendi yolunuzu kaybederseniz tamamen kaybolursunuz. Benim burada olup, bu konuşmayı yapıyor olmam da bu stratejinin işe yaradığının bir kanıtı’’ dedi. Giorgio Armani, bu yaklaşımın bir bedeli olduğunu da vurguladı.

Armani, insan ilişkilerine yeterince dikkat etmemekten dolayı üzgün olduğunu belirterek, ‘‘Bu işte çok fazla ben-merkezli olma eğilimi vardır ki, bu aslında üzücü birşey. Eninde sonunda ben-merkezli biri olursunuz’’ dedi. Sektörde özgür olmanın yolunun başkalarının kölesi olmamaktan geçtiğine dikkat çeken Armani, şöyle konuştu:

‘‘Vakti geldiğinde ben de işi gücü bırakıp çekileceğim. 85 yaşına gelmiş bir tasarımcının hálá ortalıkta olması çok gülünç olurdu. Yaratıcı kontrol tasarımcılara geçmeli ki, ben bu alanda çok uzun yıllar çalıştı.’’

2003te donuk geçen modasının geleceğinin ne olacağına ilişkin tartışmaların yapıldığı konferansta Armaninin konuya ilişkin çok pozitif olduğu görüldü. Armani daha pozitif trendlerin yolda olduğuna dair açık işaretlerin olduğunu belirtti. Armani, Çinin moda tasarımcıları için heyecan verici yeni bir sınır olduğuna da işaret etti.

Armaniden başarı getiren ‘on emir’

Vizyonunuzdan asla fedakarlık etmeyin.

Yeni yetenekler peşine düşmek yerine kendi çalışanlarınız arasındaki sadakate değer verin.

Başarı üstün yetenek gerektirmez. Kollarınızı sıvayın!

İnandığınız şeye sıkı sıkıya tutunun. Sizin dışınızdaki herkes farklı adımlar atıyor olsa bile bunu yapın.

Yeni bir markete girdiğinizde, kendinizi çok fazla o markete uydurmaya çalışmayın. Farklı noktalarınızı devam ettirin.

Ürünleri satan bir tasarımcı olarak moda basını sizin için bir dezavantaj olabilir. Bununla ilgili olarak yapabileceğiniz hiç bir şey olmadığını hatırlayın.

İşinizde uzlaşma için dışarıdan gelecek finansmanlara karşı açık olun.

Moda basını aynı zamanda sürekli olarak yeni haberler avındadır. Bununla ilgili olarak da yapabileceğiniz hiçbir şey olmadığını bilin.

Vizyonunuzu sergilemek konusunda moda basınına tam olarak güvenmeyin. Çünkü bunu yapmayacaklardır.

Ürünlerinizle ilgili son karardan kimsenin sorumlu olmasına izin vermeyin.

HÜRRİYET GAZETESİNDEN ALINMIŞTIR.